Hæve sænke skrivebord til dig med et stillesiddende arbejde

Der har været rigtig stort fokus på gode arbejdsstillinger og arbejdsvaner. Samtidig har der været fokus på den kategori der hører til de stillesiddende jobs, da der er beviser for at stillesiddende arbejde kan have konsekvenser for ens fysik og helbred. Især hvis du ikke får dig rørt nok uden for arbejdstid.
Arbejdstilsynet har været inde og lave retningslinjer til arbejdspladserne for at vejlede til hvordan forholdene skal være for de ansatte, så de har de bedste vilkår at arbejde under. Og herigennem er det blevet sådan at nærmest et hvert kontor med respekt for sig selv, har hæve sænke skrivebord til alle de administrative personaler. Og det har mange steder vist sig at være en succes, for det har medvirket til færre sygedage og de ansatte er glade, for de skal ikke længere døje med hovedpine og muskelspændinger, da de nu har mulighed for at indstille deres arbejdsplads så den passer lige til deres højde. Og der har samtidig også været fokus på hvordan de rigtige borde og arbejdsstillinger er med til at forhindre unødig belastning af hele kroppen og skellettet. Det sidste nye inden for arbejdsstillinger, hvor der står dele af dagen er stillesiddende arbejde er vippebrætter. Man har fundet ud af at hvis du står på et vippebræt ved dit hæve sænke skrivebord, så er det med til at du står korrekt ved dit bord. Du bliver nemlig nødt til at stå lige på begge fødder for at kunne stå og vippe og dermed undgår man unødig overbelast af led og knogler. Og samtidig er det bevist at den smule bevægelse faktisk har stor effekt på de ansattes helheds tilstand i forhold til de ansatte der blot står ved deres plads og især dem som sidder ved deres skrivebord. Og ifølge arbejdstilsynet har du krav på et hæve sænke skrivebord, hvis du har en stationær arbejdsplads hvor du opholder dig størst delen af din arbejdstid. Der skelnes fra arbejdstilsynets side på stationær og ikke stationær arbejdsplads og er du i tvivl om hvad netop din arbejdsplads er, så gå på deres hjemmeside eller kontakt dem for en nærmere uddybning af forskellen på disse to arbejdspladser.