Firmajulegaver kan være en god gestus til kunderne op til jul

Mange virksomheder overvejer hvert år, om de skal sende deres kunder julegaver.
Feriesæsonen er en tid til at være venlig, at udveksle gaver er noget alle synes er en sjov del af julen. Udfordringen går ofte på, hvis du er i et samarbejde med nogle kunder, skal du sende firmajulegaver eller ej? Kan det at sende en julegave til en kunde, være med til at holde på kunden?

Hvis du har mange kunder, leverandører og forretningsforbindelser, som du bør sende gaver til, kan det godt være lidt af en udfordring at finde et pasende gavebudget. Samtidig kan det også være svært, at finde ud af hvilke typer af gaver der er mest hensigtsmæssige til kundebrug.
Men lad det ikke påvirke din juleånd. Her er nogle tips til, at hjælpe dig af med dine bekymringer.
Så længe du opfører dig professionelt, er de fleste virksomheder enige om, at sende små firmajulegaver til dine kunder er acceptabelt. For din klient, er en lille gave en varm påmindelse om, at du sætter pris på deres forretning og værdsætter muligheden for, at samarbejdet med dem fortsætter.

Uanset om du sende gaver til en udvalgt gruppe af mennesker eller mange kunder og samarbejdspartnere, er et personligt valg eller en virksomheds politik. Hvis du er en lille virksomhed, med blot et par faste kunder, kan det være godt givet ud, at sende en gave til alle. Hvis din virksomhed er stor, med mange forskellige kunder og leverandører og du gerne vil undgå at sende gaver til alle kunder, kan det være en fordel at sætte nogle kriterier op for, hvad der skal til for at skulle have firmajulegaver fra Jer.
Man skal dog være opmærksom på, at en person du havde en kort konsultation med for to år siden, som faktisk ikke bestiller dine tjenester længere, kan godt blive forvirret hvis de pludselig får en dyr flaske vin fra din virksomhed. Større virksomheder holder generelt deres gavebudget eller kriterie niveau til, blot at indeholde kunder eller leverandører, som har en vis nylig berøringsflade med virksomheden.

Selvom firmajulegaver er en mulighed for skånsom markedsføring, så pas på ikke at overdrive. Målet her er at bruge en lille smule penge på, at dine kunder føler sig værdsat. Undgå at bruge en masse penge, som var det er en stor reklamekampagne.
Gaver er en stor gestus, men du ønsker ikke at afbryde dine kunders faktiske ferie med forretningsmæssige påmindelser. De fleste virksomheder vil sende deres gaver i begyndelsen/midten af ​​december, måske endda nær afslutningen af ​​november, hvor julefrokosterne begynde.

Hvilke typer af gaver skal du være forsigtig?

De gaver, du vælger til dine kunder er selvfølgelig dit valg, men der er nogle ting, som smarte forretningsfolk forsøger at undgå. For eksempel er åbenlyse reklame produkter eller ting, der er for forretningsbetonede, ikke det bedste valg. Det kan virke lidt irrelevant, påtrængende og ligegyldigt som gave op til Jul.
Rabatkort til dine tjenester kan være nyttige, men det er måske ikke lige ved denne leglighed, at dine kunder virkelig tænke over din nyeste tilbudskampagne, når de holder juleferie med deres familie.
Gavekort for andre virksomheder end din egen, kan være en flot gestus. Alle har brug for til tider at handle for eksempel dagligvarer. Hvis du vælger denne, skal du dog sørge for, at det er en stor nok kæde, til at dine kunder vil have nem adgang til en af butikkerne, så dine penge ikke går til spilde og de får glæde af gaven.

Håber denne artikel har været med til, at hjælpe dig med at finde frem til en firmajulegave løsning, der passer perfekt inden for Jeres rammer og forretnings vilkår.